Vilniaus gyventojai balsuoja už metro

Ar reikia Vilniui metro?

TAIP 59%

NE 41%






Metropoliteno idėjos šalininkai, anksčiau telkęsi tik Seime, pagaliau sukūrė oficialią grupę ir Vilniaus savivaldybėje. Tačiau propaguojamas ir tramvajus. Apie tai, kuris transportas Vilniui tinkamesnis, - VšĮ „Vilniaus metro" direktorius Rimantas Pūkelis ir Vilniaus Gedimino technikos universiteto Teritorijų planavimo mokslo instituto direktorė Marija Burinskienė.

Rimantas Pūkelis
VŠĮ „Vilniaus metro" direktorius

Tikrai yra mažesnių už Vilnių miestų, kur yra vos 200 tūkst. gyventojų, - jie vis tiek įsirengę metro.

Tikimybė, kad mašinų sumažės, artimiausiu metu nedidelė. O mes dar norime įvesti tramvajų, tokio pat lygmens naują transporto priemonę, važinėjančią miesto gatvėmis. Nešneku jau apie tai, kiek laiko projekto įgyvendinimas užimtų, - pažiūrėkite, kas darėsi, kai puolė tvarkyti gatves norėdami pagausinti visuomeninių transporto juostų greitiesiems autobusams. Tad srautai nesumažės, nebent transporto spūsčių problemos paskatins žmones sėsti į tramvajų. Metro - kito lygmens sprendimas: mes atlaisvintume gatves, o turint tokią modernią transporto rūšį žmonės gausiau persėstų iš savų transporto priemonių.

Būtų per mažai linijų? Tai tik pradžioje. Žiūrėkite, ir visi miestai, kurie net ir kelių kilometrų metro ruožus pasidarė, toliau jį vysto, plečia. Projekto atsipirkimo klausimą galima skirti ir tramvajaus šalininkams - prieš kelerius metus specialistai atlikę analizę pripažino, kad viena tramvajaus linija iki stoties gal ir atsipirktų, tik su sąlyga, kad savivaldybė iškeltų visas trasoje esančias komunikacijas. Tad įsivaizduojate, kiek tai laiko užimtų ir kiek tai kainuotų, - tai dar tiek pat, kiek kainuotų pats tramvajaus projektas. Taigi, kainuotų tiek pat, kiek metro.

Dar vienas klausimas, kaip išspręsti tramvajaus linijos tiesimo Pylimo gatve problemą, - juk po Pylimo gatve eina gynybinė siena. Kiek kainuos archeologiniai tyrinėjimai ir kiek jie užtruks? Teks uždaryti pagrindines gatves, jomis eismas visiškai nevyks. Gedimino prospekte buvo rasta krosnis, ir tai kiek buvo problemų. O čia kai kurie archeologai minėjo, kad tyrimai gali kainuoti ir pusę milijardo. Metro leistų eiti po šiais kultūriniais sluoksniais, netgi eksponuoti juos stotyse.

Galų gale triukšmas, vibracija - vis tiek tai atsiras važinėjant tramvajui, ar jis būtų su vienokiais, ar su kitokiais ratais. Metro linija eina tuneliais po žeme, tad architektūriniam paveldui problemų nekyla.

Tiek dėl vieno, tiek dėl kito projekto be Vyriausybės, ES paramos nieko nepadarysi. Todėl ir bandome įtraukti Vyriausybės atstovus, nes Vilnius - Lietuvos sostinė. O šiaip yra gal keturios ES šalys, kurios neturi metro. Iš Baltijos valstybių būtume pirmieji.

Mes manome, kad pirmąją liniją Santariškės-stotis galima padaryti greičiau nei tramvajų - įmanoma padaryti per 2-3 metus. Aišku, įrengti visą sistemą užtruktų ilgiau. Kiek kainuotų? Preliminariai kilometras - apie 100 mln. litų.

Reikia tik politikų apsisprendimo, kad darome , - to tik ir laukia investuotojai. Yra besidominčių ir iš Kinijos, Pietų Korėjos, yra ir europiečių. Dėl Lietuvos įmonių - kol kas nieko nežinau, galbūt kolegos turi daugiau informacijos.

Marija Burinskienė
Teritorijų planavimo mokslo instituto direktorė

Jei norime pakelti transporto kokybę, siūlome arba tramvajų, arba visiškai naujo tipo autobusus.

Apie metro jau nusibodo kalbėti. Nes žmonės tiek Seime, tiek savivaldybėje mano, kad jei yra milijardinis projektas - gerai, bet kad jis neturi prasmės, tai neįdomu. Kalbant apie tramvajų - pernai gruodžio mėnesį Vilniaus miesto tarybos buvo patvirtinta nauja transporto rūšis: vieno ar kito tipo tramvajus arba greitieji autobusai. Dabar turėtų būti skelbiamas atviras konkursas, kuriuo būtų pasirinkta, kuri transporto rūšis tinkamiausia Vilniui, ir tiekėjai turėtų prisiimti finansinius įsipareigojimus. Kad nebūtų, jog projektas pradedamas su viena suma, o vėliau ji padvigubėja ar net patrigubėja. Galimi finansiniai variantai - įvairūs: tiek PPP (privataus ir valstybinio kapitalo partnerystė - red. past.), tiek koncesijos sutartis.

Taip, iš tikrųjų mes rengėme tą studiją, tą darbą darėme rimtai, bet ilgai, nes visas procesas buvo politizuotas - buvo aiškinama, kad nieko nereikia daryti, kad Vilnius sėdi skolose. O dėl metro - nemokamas sūris būna tik pelėkautuose. Parodykite investuotoją, kuris elgsis altruistiškai ir nenorės grąžos iš projekto. Visi džiaugiasi, kad pastatė Balsių mokyklą, bet įvertinkite, kiek tai kainuoja. Kitas dalykas - Vilniuje tragiškai mažėja važiuojančių viešuoju transportu skaičius. O metro skirtas dideliems keleivių srautams pervežti. Sutinku, kad trasa iš Pilaitės į centrą - patogu, bet kad ten nėra srautų. Taip, yra ir mažesnių už Vilnių miestų, kurie turi metropoliteną, tačiau jo eksploatacija labai brangi.

Jei norime pakelti transporto kokybę, siūlome arba tramvajų, arba visiškai naujo tipo autobusus - jie atrodo kaip traukiniai. Tai olandiški autobusai, kurie gali būti valdomi vien davikliais, be vairuotojo. Tiesa, Lietuvoje vairuotojas greičiausiai vis tiek būtų. Tie autobusai - manevringesni nei tramvajus ar įprastiniai autobusai, jie labiau pritaikyti siauroms senamiesčio gatvėms, nors ir sukabinti iš kelių „vagonų". Tačiau pagal pačią pirmąją numatytą trasą - Vilniaus geležinkelio stotis-Santariškės - tramvajų galima įrengti ir tai visiškai nebūtų sudėtinga.

Yra suskaičiuota, kad tramvajus kainuotų nuo 400 iki 700 mln. litų, kaina priklausytų nuo trasų skaičiaus, nuo to, per kiek laiko projektas būtų įgyvendintas. Autobusai būtų pigesnis variantas, tačiau skirtumai nedideli, nes patys autobusai - kone vienetiniai, labai brangūs. Aišku, vėliau kainos mažėtų.

Kurią transporto rūšį rinkčiausi aš? Esu prieš metro šimtu procentų, esu už tramvajų. Troleibusai? Jie netrukus taps antikvariniai. Juk kalbame apie manevringumą. Kitas dalykas - elektros energijos poreikis: elektros tiekimui nutrūkus, susidaro spūstys, visa virtinė transporto priemonių stovi. Tad jei atsiras elektriniai autobusai - ar mums bereikia troleibusų? Taip, šiuo metu vykdomos ir kitokios investicijos, perkama naujų troleibusų. Bet juk visos transporto sistemos akimirksniu nereformuosi, per dieną viskas nepadaroma. Reikia maksimaliai išnaudoti tai, ką mes jau turime, ir pamažu viską keisti.


Mielieji, juk ne rytoj planuojamas metro, o ateityje.Jei neplanuosime tai niekada ir nepatobulės susisiekimas mieste !

Sekite mus "Facebook"